Toamna. Frunze, partea I

o fetiță potrivind diverse obiecte în conturul lor, desenat cu creionul pe o foaie de hârtie. Fetița ține în mână o pană.#CeMaiInvataOlga este eticheta sub care, în ultimii doi ani, am postat în pagina de facebook a asociației Supereroi printre noi diverse activități de învățare pe care le-am făcut acasă cu Olguța. De acum, este și rubrică în site, unde vom povesti parcursul de învățare al Olguței, vom posta idei de activități și lecții pentru copiii cu afectare neurocognitivă mare, ușor de făcut acasă, cu părinții și fără costuri mari. Activitățile nu se adresează unei grupe de vârste anume ci, mai degrabă, unui anumit nivel de abilități.
Dacă vă sunt de folos înformațiile găsite aici, puteți susține Supereroi printre noi cu o donație.

Pentru următoarea lună, de toamnă blândă încă, am ales ca tematică Frunzele. O parte din activitățile de mai jos sunt cele pe care le-am făcut anul trecut, la începutul școlii de acasă, pe parcursul a șase săptămâni. Acum, după mai bine de un an, Olgăi îi sunt suficiente două- trei săptămâni pentru o astfel de lecție. De asemenea, timpul în care se poate concentra a crescut de la 5 minute la 20 de minute, chiar și mai mult, dacă este ceva foarte plăcut și fără efort muscular mare. Le reluăm  pentru a le face odată cu voi, cei ce ne citiți dar și pentru a vedea cât a reținut și progresat Olga între timp.

Diferit față de anul trecut este că acum avem un alt pictor, Tonitza (pentru că putem vedea pe viu lucrarea la MNAR), am adăugat folclor, la muzică și geografia. Pe măsură ce scriu și editez lecțiile, le voi posta și adăuga, cu link, acestui articol, în lista de activități de mai jos.

Citește aici de ce am început școala de acasă iar aici câteva principii de bază care au funcționat în cazul nostru.

Cărțile pe care le vom folosi în următoarea lună.

Toamna. Frunze

1.Studiul naturii: Frunze

2. Artă: Fata pădurarului -Nicolae Tonitza. Studiu  & vizită la Muzeul Național de Artă al României.

3. Muzică & mișcare:

  • Vivaldi, Cele patru anotimpuri- Toamna
  • Folclor din zona Munteniei

4. Geografie:

  • Muntenia. Vizită la Vălenii de Munte (locul în care Tonitza a pictat Fata pădurarului), cu traseu spre Mănăstirea Crasna, după sfaturile mamei lui Sfârco, Pitici pe poteci.
  • Învățăm să citim o hartă.
  • Vizită la Muzeul Național al Hăților și Cărții Vechi, București.

5. Treburi în casă/ autoîngrijire– curățat biroul după activități, spălat pensule, spălat pe mâini, cu toți pașii aferenți, etc.

6. Terapii: fiecare activitate din cele de peste zi include și un element “vindecător”.

7. Citire: lectură, cuvinte, teatru de umbre

8. Matematică: cifrele 1-5

  • păstrăm principiul linguriței- activități ce nu durează mai mult de 5 minute, repetate de câteva ori pe zi,/ săptămână. Mai ales dacă sunt informații noi. Creștem durata progresiv, acolo unde vedem că se poate și îi este benefic;
  • ne folosim de timer vizual- pentru ca Olga nu poate citi ceasul și nu întelege foarte bine ce înseamnă 5 minute sau o oră.  Ceasul acesta o destresează, îi dă sentimentul de siguranță și control; în plus, o chestiune de respect- nu suntem noi superiori ei, doar pentru că știm citi ceasul;  îi oferim instrumente corespunzătoare abilităților sale cognitive;
  • ținem întotdeauna cont de ritmuri: ritmul biologic, ritmurile familiei și ritmurile naturii;
  • lucrează împreună cu sora sa mai mică. Pe de o parte, o stimulează- copiază ceea ce face Anamică mai bine dar se și mândrește cu sine când o poate “depăși” la unele activități, pe de altă parte ne rezolvă nouă o problemă- ce facem cu sora mai mică atunci când ne ocupăm de Olga? În felul acesta învață împreună, cot la cot, fiecar epe mășura abilităților- ca într-o școală ideală!
  • învățăm atât la birou dar și la masa din bucătărie, pe pat, pe jos, afară, oriunde se ivește ocazia;
  • combinăm exercițiile din zona de terapie cu joaca și învățarea academică.

ALTE RESURSE UTILE:

Pentru copiii cu CES, școlarizați, de mare folos vă pot fi informațiile de pe Cere un manual.

Lecțiile de geografie și artă noi le organizăm pornind de la Scrisorile primite de departe- Letters from afar. Noi suntem afiliați acestui  program, asta însemnând că dacă vă abonați prin acest link, o parte din cei 8 $ revin către noi. 

Pentru idei de călătorie cu un copil cu nevoi speciale, scrie Alina, la Pitici pe poteci. 

Idei de activități educaționale și terapeutice găsiți și în Cutia naturii.

Ghid de activități teraputice și educative pentru copiii cu dizabilități- carte scrisă de Ovidiu Damian. 

Published by Ruxandra Mateescu

Mamică la triplu pentru Petru, Ana și Olga, o fetiță cu o boală genetică rară, fără nume deocamdată. Siteul acesta reprezintă visul său despre "deminitatea impărtășită".

One comment on “Toamna. Frunze, partea I”

Leave a Reply