Fișe de lucru + activități cu frunze

Acestea sunt câteva dintre fișele și activitățile practice pe care noi le-am lucrat cu Olga de-a lungul ultimului an.

#CeMaiInvataOlga este eticheta sub care, în ultimii doi ani, am postat în pagina de facebook a asociației Supereroi printre noi diverse activități de învățare pe care le-am făcut acasă cu Olguța. Activitățile nu se adresează unei grupe de vârste anume ci, mai degrabă, unui anumit nivel de abilități

Dacă vă sunt de folos înformațiile găsite aici, puteți susține Supereroi printre noi cu o donație.

Activitățile de mai jos nu le-am făcut o singură dată, ci de mai multe ori, până am văzut că și-a însușit abilitatea urmărită. În cazul fișelor de lucru- de tipul căutarea de comori, ce auzi?– le luăm cu noi când ieșim afară și ne jucăm, pornind de la ele. Dincolo de faptul că învață lucruri, nici nu se mai simte atât de singură când iese din casă. Ca mulți copii cu dizabilități grave și nonverbali, nici Olga nu are prieteni iar plimbările afară nu sunt mereu plăcute. Activitățile de genul acesta o țin atentă în altă parte, în zilele în care singurătatea din parc îi e apăsătoare.

Puteți citi postările anterioare din seria #CeMaiInvațăOlga AICI

previzualizare a fișelor de lucru

Aceste fișe reprezintă doar niște modele pentru diverse tipuri de activități- urmărește conturul, asociază, ascultă, identifică, etc. Ele urmăresc dezvoltarea prerechizitelor pentru scris, atenția, coordonarea mână-ochi.

Pornind de la ele vă puteți concepe propriile fișe de activități, în funcție de tematica și ritmurile proprii.

Cum folosim fișele de lucru în activitățile cu Olga

două fete împreună cu tatăl lor pe un drum în marginea pădurii. Fetele țin în mână foi pe care sunt printate activități de tipul "ce auzi, ce vezi"

Încercăm să ieșim în jurul orașului în cel puțin o zi din weekend. Chiar și Bucureștiul are locuri foarte frumoase la numai o oră de condus , luând în calcul și traficul. Luăm cu noi diverse fișe de activităti, dar preferatele sunt cele de tipul Căutare de comori, Ce vezi?, Ce auzi? sau Urmărește harta. Pentru că e deranjată la nivel senzorial de stimulii din natură (lumină, vânt, gâze) și pentru că nu are încredere în echilibrul său, Olga are tendința de a sta pe pătură ore la rândul, când ieșim. Activitățile de acest tip o stimulează să se miște și o distrează, învățând.

umbre ale unor animale de curte, printate de o foaie, o mână de copil trasează conturul lor, cu o cariocă, stângaci

“Mergi pe contur”, o activitate grea pentru Olga care, tot din cauza desincronizării senzoriale și a hipotoniei, ține cu greu creionul în mână. Lucrează atât cu carioca, pentru că lasă urmă pe foaie mai ușor, nu trebuie să apese tare iar asta îi dă satisfacția succesului, cât și cu creioane tari, tocmai pentru a exersa presiunea pe care trebuie să o imprime.

Activitatea o ajută la coordonarea mână-ochi și la nivel cognitiv- trebuie să recunoască căror obiecte aparțin umbrele.

Se pot face ușor, acasă, căutând pe net “silhouette animals/ toys/ objects” etc. Recomandăm a fi cât mai puține obiecte pe pagină. Începeți cu siluete simple și mari, trecând cu timpul la cele cu mai multe detalii și printate la dimensiuni mai mici.

Aceasta este o carte tare dragă nouă, de la Cartemma, de care noi, părinții, ne-am folosit pentru a înțelege mai bine joaca de tipul “Ce auzi/ Ce vezi?”. Cu fetele o folosim în zilele în care nu putem ieși afară.

Activități practice de învățare

Sunt câteva dintre activitățile cu frunze pe care le-am făcut. Căutăm idei mai cu seamă în activitățile postate online de părinții homeschoolerilor de vârstă mică și alegem acele activități cu potențial terapeutic și care se potrivesc acelor zone pe care Olga trebuie să și le îmbunătățească.

Găsiți multe idei căutând după etichete de tipul  #wildschooling #homeschooling  #earthschooling #nature #natureart #naturelovers #natureactivities #forestschool 

Vopsim natural

Atunci când am început homeschoolingul cu Olga am pornit cu lecții despre natură. Ni s-au părut a fi cele mai potrivite pentru ea, pentru că este un copil puternic afectat cognitiv, nonverbal, sătul de și cu reacție de a se închide în sine în fața a tot ce înseamnă lucrul într-un cadru „oficial”, la măsuță, într-o cameră de terapie. Am ales, la început (aka aproximativ șase luni la rândul) doar activități simple, povestite, făcute cu mânuțele. Pozele de mai jos sunt din una dintre primele astfel de lecții, din 2019, la care am stat o lună, cum stăm de obicei. Plante și flori medicinale. Le-am cumpărat împreună din piață (abilități practice de viață), le-a adus singură în mână, până acasă (coordonare- are uriașe probleme la mers și coordonare când duce ceva în mână. Acum s-a mai îmbunătățit), le-a îngrijit, le-am numărat, tăiat, lipit, am vopsit cu ele, a pictat despre ele și cu ele ( am făcut pensule din plante, etc). Am văzut filmulețe online despre plante, pentru că stilul ei de învățare este unul vizual. Încet încet a prins curaj că poate face lucruri și că își amintește lucruri de la o zi la alta.

Caruselul

Materiale folosite:

  • frunze, fructe, crenguțe , scoarță de copac
  • un băț lung
  • sârmă cu memorie, moale
  • foarfecă cu arc

Într-o activitate de tipul acesta, Olga lucrează, prin joacă, multe paliere terapeutice:

  • senzorial– va atinge și mirosi diverse tipuri de texturi
  • cogntiv– este atenta la indicațiile primite și atentă la obiectele din jur: “culege și murele acelea, din stânga și pune-le în coș.” Sau “Mergi puțin mai în față, vezi că sunt niște frunze galbene pe jos, pune-le în coșul nostru.”, “Ia și lemnul acela mic/ mare, uscat, etc”
  • motricitate fină: va tăia tulpinile, frunzele sau sârma- iar aici are nevoie să își pună puțina forță din degete la treabă. Va răsuci sârma în jurul tulpinilor de plante sau lemnelor. Atunci când a reușit prima dată să facă mișcarea asta rotundă, de înfăsurarea a sârmei pe băț, am plâns.
  • motricitate grosieră: se apleacă să adune lucruri de pe jos, întinde mâinile pentru a culege din copaci. Iubesc sa o văd lucrând așa, pentru că toată partea stângă a corpului este semi- înțepenită și semi-funcțională.
  • răbdarea și concentrarea. Ideal este să vadă o poză cu produsul final înainte de a începe lucrul. Va trebuie să aibă răbdare să își duca munca la bun sfârșit.
  • Stima de sine și echilibrul emoțional: caruselul de mai jos a stat o vreme în camera sa, pentru a se mândri cu el, apoi l-a dăruit mătușii sale. A fost foarte mândra!

Desenează umbra

Am lucrat activitatea asta stând pe burtă, pe podea, asezată pe o saltea. Pentru îmbunătătirea sistemului prprioceptiv, Olga are indicație pentru astfel de activități din partea terapeutului. Aici am combinat cu activitatea de tip “urmărește conturul”. Ne-am dat însă seama că mai bine folosim lumină artificială pentru a crea umbre, lumina naturală se reflecta mult prea supărător în foaie pentru fotofobia ei.

Incastru natural

Olga a urât întotdeauna incastrul, celebrul instrument de terapie. Abia după ani buni am înțeles că problema potrivirii obiectului în căsuța lui e mult, mult mai complexă decât poate rezolva un incastru folosit până la epuizare, la masuța de terapie. Nu mai avem în casă de mult timp incastre de lemn cu desene ciudate, dar avem frunze și scoici și lemne și o fată care în sfârșit e bucuroasă să își lucreze sistemul vizual și vestibular, împrietenirea cu texturile, coordonarea mână- ochi, asocierea, desenul după contur, etc. Fără stres, fără plâns, cu jucării din natură.

Pictăm cu clorofilă

O activitate  foarte bună pentru persoanele cu hipotonie și tulburări ale sistemului proprioceptiv (cât de bine își simte și conștientizează corpul/ degetele și cum alege să își dozeze forța pentru a duce o sacină la final).

Țineți minte în copilărie, când nu aveam cretă pentru șotron și desenam cu un șmoiog de frunze verzi? Fix așa e și activitatea asta. Noi o facem pentru că își lucrează mușchii degetelor- trebuie să apese destul de tare pentru a lăsa urme pe foaie. Dacă e nevoie, frunzele se pot înmuia în puțină apă.

Simetrie

Poți porni o discuție lungă despre simetria din natură, tipare, proporții și alte concepte matematice, aduse la nivelul de înțelegere al copilului. Dar, până acolo, lucrăm atenția, coordonarea, vederea în spațiu și logica. Am făcut și noi, adulții, exerițiul ăsta, doar ca să vedem ce abilități ne punem la contribuție și dacă ar ajuta-o pe Olga. Greu…! 🙂

Pictăm cu frunze și fructe de toamnă

Diverse activități cu beneficii pentru tulburarea de procesare senzorială dar și pentru amuzament. Pentru că încă ne e frică de o recidivă a depresiei, ne jucăm cât putem de mult, creștem nivelul serotoninei din creier prin orice mijloace. Nouă, tuturor din familia asta, ne dă o liniște să vedem câte minuni ascunde natura înconjurătoare. Iar dacă exista un Creator care a pus minunățiile astea acolo, sigur are grijă și de noi. 

Aici am pictat cu mure și măceșe și ne-am făcut pensule din crenguțe și frunze, cu care am testat diferite tipuri de urme pe hârtie. Mai pictăm cu praf de cărbune sau cu diverse pietre sfărâmate în mojar, tot de Olga, desigur.

Grupează, încercuiește, trasează, numără

Sunt activitățile obișnuite pe care le găsiți în toate cărțile pentru grădiniță, doar ca noi le înlocuim des cu frunze, pietre, pene. Tot pentru că Olga încă nu are toate achizițiile făcute dar și pentru că s-a plictisit de aceleași desene din cărțile de activități.

Să ne cunoaștem corpul

Pornind de la activitatea asta am tot discutat despre cum circulă sângele prin corp, cum sunt transportate vitaminele din alimente acolo unde este nevoie de ele și tot așa. Am pornind de la nervurile frunzelor, apoi ne-am “urmrăit” venele și vasele de sânge sub lumină.

Am decupat o floare din hârtie poroasă, de sugativă, pe care am pus-o în paharul cu apă colorată. Ne folosim și de atlase și planșe de anatomie, o nouă mare pasiune a Olgăi, venita odată cu adolescența.

ALTE RESURSE UTILE:

Pentru copiii cu CES, școlarizați, de mare folos vă pot fi informațiile de pe Cere un manual.

Lecțiile de geografie și artă noi le organizăm uneori pornind de la Scrisorile primite de departe- Letters from afar. Suntem afiliați acestui  program, asta însemnând că dacă vă abonați prin acest link, o parte din cei 8 $ revin către noi. 

Pentru idei de călătorie cu un copil cu nevoi speciale, scrie Alina, la Pitici pe poteci. 

Idei de activități educaționale și terapeutice găsiți și în Cutia naturii.

Ghid de activități teraputice și educative pentru copiii cu dizabilități- carte scrisă de Ovidiu Damian. 

Published by Ruxandra Mateescu

Mamică la triplu pentru Petru, Ana și Olga, o fetiță cu o boală genetică rară, fără nume deocamdată. Siteul acesta reprezintă visul său despre "deminitatea impărtășită".

2 comments on “Fișe de lucru + activități cu frunze”

Leave a Reply