6 minute

National Association  for Child Development (NACD) este o organizaţie internaţională ce are ca scop  ajutarea  copilului, fie el cu leziuni cerebrale, tipic sau supradotat, să atingă maximul potenţialului sau înnăscut. Programul NACD se bazează pe ideea că toţi copiii- fie ei cu nevoi speciale, tipici sau supradotaţi- pot învăţa mai repede şi pot avea mai multe achiziţii dacă li se oferă oportunitatea de a o face. În această privinţă, părinţii sunt cheia succesului.

Serviciile pe care NACD le oferă sunt bazate pe evaluarea dezvoltării neurologice a fiecărui copil în parte. Aceste evaluări sunt efectuate de către specialiștii NACD la fiecare patru luni, în conformitate cu modelul dezvoltat în ultimii treizeci de ani de fondatorul programului, Robert J. Doman, Jr.

În timpul evaluării, se schițează un profil neurologic al copilului.  Din acest profil foarte specific, se dezvoltă un program de activități. NACD îi învață pe părinți cum să implementeze aceste activități. Fiecare program NACD este unic, adaptat fiecărui copil în parte. Nu există niciun “program standard”, care să corespundă unei etichete. Tehnicile și strategiile terapeutice sunt concepute pentru a se potrivi ineficiențelor neurologice particulare. Echipa NACD colaborează cu familia pentru a continua personalizarea programului pentru a obține un beneficiu maxim, cât mai eficient posibil.

La baza programului de interventie terapeutica implementat de NACD stau câteva principii de bază:

Părțile sănătoase ale creierului pot prelua funcțiile celor lezate

Robert Doman Jr., fondatorul şi directorul  NACD,   afirmă că abordarea  lor se bazează pe plasticitatea creierului, pe potenţialul părţilor sănătoase ale acestuia de a prelua funcţiile celor lezate. Mă mult decât o simplă terapie, Doman o numeşte neuroştiinţă iar rezultatele se datorează muncii intense, cercetării permanente, experienţei cu zeci de mii de copii recuperaţi.

“Copiii cu nevoi speciale pot deveni tipici, copiii tipici pot deveni excepţionali, iar cei excepţionali pot schimba lumea. La NACD îi ajutăm pe copii şi încercăm, astfel,  să schimbăm lumea”, spunea el.

Părinţii sunt cheia succesului pentru recuperarea copilului

Crezul NACD este că părinţii sunt cheia succesului pentru recuperarea sau educarea copilului. Părintele este cel ce trebuie să deţină controlul asupra terapiei copilului, iar NACD îl învaţă pe părinte cum să facă el însuşi terapia.  Convingerea lor e că nici un specialist nu va avea dedicarea, încrederea în copil, perseverenţa şi dorinţa de a ajuta copilul cum o au mama şi tatăl.

Programul este alcătuit în urma unei evaluări detaliate, iar în funcţie de nevoile specifice ale copilului, de disponibilitatea părinţilor de a lucra şi de dinamica familiei, este alcătuit un set de excercitii şi activităţi zilnice.  Cu ajutorul unor  videouri , explicaţii detaliate şi o permanentă comunicare cu “antrenorul” desemnat de NACD prin e-mail, videoconferinţe şi telefon, părintele este ajutat să implementeze acest program de terapie cu copilul.

Ariile de intervenţie sunt: motricitate grosieră (kinetoterapie) şi fină (terapie ocupaţională), tactilitate, limbaj receptiv şi expresiv (logopedie), stimulare cognitivă, vizuală, auditivă şi vestibulară. Copilului preşcolar şi şcolar i se oferă un program complex de învăţare a citirii şi matematicii, precum şi o programă şcolară celor care optează pentru homeschooling.

Perspectiva terapeutica abordata la NACD precum și răspunsuri la unele dintre cele mai comune intrebări pot fi urmărite si pe canalul de Youtube asociat.

Abordare terapeutică complexă

NACD se foloseşte de  peste 3000 de metode şi tehnici terapeutice, cărora li se adaugă permanent altele noi, menite să ajute copilul să progreseze. NACD nu este o simplă metodă terapeutică, ci o abordare eclectică: testate pe zeci de mii de copii, exerciţiile inspirate de variate terapii sunt păstrate sau abandonate, în funcţie de eficienţa lor. Dacă un exerciţiu nu funcţionează, se renunţă la el, se caută alternative.

Testimoniale ale familiilor din România înscrise în program:

Robert, 8 ani, cvadriplegie distonica, în program din noiembrie 2011 :

În noiembrie, anul trecut, l-am înscris pe  Robert în programul de recuperare Nacd, astfel că luna aceasta sărbătorim un an de program. A fost un an plin de speranţă, noutăţi dar mai ales progrese. În urmă cu un an nu distingea imaginile într-o carte acum învaţă să citească, dacă era aşezat pe burtă nu putea să se târască iar acum e la un pas de a merge singur. Cu ajutorul lui Dumnezeu a făcut progrese uimitoare în toate domeniile anul acesta şi pentru că cei de la NACD vorbesc de un potenţial nelimitat în ce-l priveşte, de faptul că creierul este plastic şi are capacitatea de schimbare printr-o stimulare corectă, suntem încurajaţi să credem că Robert e pe drumul cel bun. Robert, 8 ani, cvadriplegie distonica, în program din noiembrie 2011

Ecaterina, 5 ani si 10 luni, Trisomie 13, în program din iunie 2012

Am aflat despre NACD pe când Cati avea patru luni, atunci când, într-un grup de suport pentru Sindromul Patau, o mama de fetiţă cu T13 a lăsat în treacăt un link spre site-ul acesta. Am citit testimonialele părinţilor, am căutat bloguri ale alor familii înscrise în NACD şi rezultatele m-au convins. În absenţa terapiei ocupaţionale, a logopediei şi a unei stimulări cognitive de calitate, pe care eu nu aveam cum să i-o ofer Ecaterinei, prognosticul dezvoltării sale era destul de sumbru. Pentru că 95% dintre copiii cu T13 mor înainte de prima aniversare, am decis să aşteptăm până la un an, şi să economisim până atunci banii necesari pentru eveluarea iniţială şi câteva luni de terapie.  Cati a împlinit cu  brio vârsta de un an, iar noi am aplicat pe ultima sută de metri pentru a prinde evaluările din Mai 2012, în Anglia. În iunie am primit programul şi ne-am apucat de treabă. Cati putea atunci să se rostogolească şi era la nivelul cognitiv al unui bebeluş de 3-4 luni, folosea  în mare măsură doar vederea laterală şi avea mânuţele foarte hipotone.  După patru ani de program, cu suişuri şi coborâşuri, cu perioade de lucru intense şi perioade în care nu am reuşit să facem exerciţiile zilnice, Cati poate sa meargă în patru labe, în picioare susţinută, poate sta singură în şezut, se ridică singură în picioare, recunoaşte sute de imagini, şi, deşi e nonverbală ştie culorile, animale, mijloace de transport, lucrurile din jur şi se descurca bine pe tabletă. Pare puţin, însă în lumea copiilor cu Trisomie 13, unde nivelul de dezvoltare se opreşte undeva între 6 şi 12 luni, Cati este un superstar.

 

S, 2 ani şi jumătate,tetrapareză spastică

În încercarea de a găsi cea mai bună metodă pentru fetiţa noastră, am plecat din ţară pentru a vedea cum se face recuperare şi în altă parte. Aşa am auzit despre mai multe metode, însă despre metodă Doman am aflat prin intermediul unei mămici din România. Această metodă ne-a convis să ne intorcem acasă şi… să încercăm ceva nou. Mi s-a părut încă de la început o metodă total diferită faţă de ce am mai făcut şi de aceea am şi crezut şi cred că este o soluţie pentru S., dar şi pentru alţi copii. Noi am început programul de curând şi pot doar să zic că este exact ceea ce am sperat că o să fie. Suntem foarte încântaţi că există cineva care să ne îndrume, susţină şi încurajeze în lupta de zi cu zi, de a o ajută pe S. să devină un copil normal. Le dorim tuturor părinţilor să găsească ca şi noi acea terapie care să le dea din nou speranţa.

Cum se face înscrierea în program

  • Pentru început, ascultați Ghidul pentru dezvoltarea copilului”, pe care îl puteți achiziționa ca set de CD-uri sau ca o versiune audio MP3 descărcabilă. Acest program audio de șase ore este conceput ca o bază în ceea ce priveste abordarea neurologica complexa pe care NACD o are și, de asemenea, vă va ajuta să înțelegeți filosofia și abordarea NACD.
  • Descărcați, completați și trimiteți un istoric al copilului /o aplicație. De găsit aici 
  • Odata cererea de intrare în program completată veți fi contactat pentru un interviu pentru a vă revizui cererea, pentru a se asigura că înțelegeți abordarea NACD și pentru a se asigura că sunteți în măsură să implementați un program individualizat. Vi se vor putea cere filmări sau alte documente medicale care să întregeasca imaginea asupra copilui Dvs.
  • După interviu, veți fi programat pentru o evaluare via Skype.
  • În acest moment vi se va cere sa achitați prima parte a taxei de evaluare, conform valorilor actualizate, pe care le găsiți aici.
  • Urmează evaluarea via Skype sau în persoană cu Bob Doman, care ajunge și în România o dată pe an (martie 2017)

Comentarii

comentarii

Intră în comunitatea Supereroilor

Lasă-ne adresa ta de email și îți vom trimite ceva special în fiecare săptămână. Te poți dezabona oricând.

Raluca Manea
Raluca este profesoară de engleză "în rezervă" și mama a doi baieți și a unei fetițe speciale, Cati Capșunica, care s-a născut cu un cromozom 13 în plus. Raluca scrie pe blogul personal Caiet pentru școala de ...acasă