Ce trebuie să știi înainte de a începe audițiile muzicale cu un copil cu nevoi speciale

 

Cărei grupe de vârstă se adresează lecțiile?

Lecțiile #ÎnvațăCuOlga nu se adresează unei grupe de vârste anume ci, mai degrabă, unui anumit nivel de abilități. De aceea, ele se potrivesc atât copiilor de patru ani cât și adulților cu dizabilități intelectuale.

Lecțiile de muzică de acasă au forma audițiilor muzicale

Ele sunt destinate părinților copiilor cu dizabilități grave, chiar și acelora dintre noi fară studii muzicale sau talente deosebite. Lecțiile de acasă sunt gândite a fi momente plăcute petrecute împreună, prin care atât copilul cât și părintele învață lucruri noi, pornind de la o piesă muzicală.

Muzica clasică ordonează interiorul minții

Prin structura ei, muzica clasica ordonează interiorul minții, acele informații pe care copilul le primește în timpul orelor academice sau al activităților terapeutice.

Geografie culturală

Lecțiile sunt gândite că o călătorie, având la bază principiul geografiei culturale. Pornind de la un compozitor, copiii învață:

  • să recunoască o piesă muzicală și diferite instrumente, noțiuni primare de teorie muzicală
  • o perioadă istorică
  • o lucrare de artă
  • cultura locului din care provine compozitorul studiat
  • activități de mișcare și contientizare corporală/dans
  • citire și cunoașterea unor opere literare din cultura universală
  • activități practice (motricitate) și joacă
  • activități ce încurajează independența și autoingrijirea.
  • cunoașterea naturii

“Ai reușit!”

Activitățile sunt simple și defalcate în pași mici, pentru a întări copiilor cu dizabilități grave și părintelui sentimentul reușitei.

Timp și activități interdisciplinare

Fiecărei compoziții îi dedicăm în medie șase săptămâni. Ea este ascultată și studiată, prin activitățile conexe, de câteva ori pe săptămână.

Informațiile se oferă progresiv, sub forma discuțiilor libere, în joacă, prin intermediul activităților practice și al clipurilor video.

Ținem cont de ritmuri

Se pornește cu activități simple, crescând progresiv cantitatea informației oferite și dificultatea activităților. Fiind vorba de copii cu boli rare, degenerative sau cu diferite tipuri de dizabilități grave, se vă ține cont de ritmul copilului, ritmul părintelui, ritmul familiei  în alegerea activităților pentru o anumită zi/ săptămână. Într-o perioadă dificilă pentru copil sau familie sau în urma unui regres (spitalizare, traumă, etc) ne putem întoarce la activitățile mai simple.

Input- input- input- input- output

„Nu poți turna dintr-o ceașcă goala.” Povestim, povestim , povestim, învățăm, predăm de multe ori, zile la rândul iar abia după cerem feedback (să arate pe hartă, să spună, să răspundă, să citească, să apese, lipească, stivuiască, să imite, etc). Informațiile, sub forma lecțiilor academice, activităților terapeutice, etc sunt oferite în sesiuni scurte, de mai multe ori pe zi.

O cărare făcută pas cu pas

Am observat în cazul Olgai și al altor copiii cu afectare neurologică grava că cel mai eficient mod de a învăța lucruri noi este repetiția, în sesiuni scurte de învățare, blânde, repetate de multe ori pe zi. Asemăn metoda aceasta cu o cărare nouă pe care aș face-o într-un câmp cu iarbă înaltă. Pas cu pas, zi după zi, om cu om. Fiecare pas alege drumul cel mai bun, ocolește gropile, dă la o parte pietrele, protejează mușuroaiele. Ia timp și poate că, văzută de sus, nu e cel mai drept drum. Dar e cel mai natural și cel mai ușor pentru cel ce îl parcurge. Desigur, poți face un drum și trasându-l cu buldozerul, mai rapid. Dar câte habitate naturale nu se strica. Și cât de puține amintiri împreună aduni așa.

Când putem face audițiile muzicale

Noi ne folosim de muzică atunci când Olga sau noi avem nevoie de o pauză, când pictăm, când facem activități de motricitate fină, în timpul treburilor în casă sau ca pauză între lecțiile mai grele, cum ar fi între matematică și geografie. Dacă suntem înaintați în studiul unui anume compozitor, între timp mai povestim lucruri pe care le-am învățat despre el. Zece, cincisprezece minute de muzică în fundal ajută copiii să se familiarizeze cu o bucată muzicală și să se relaxeze în același timp. Dimpotrivă, dacă copilul are o zi în care nevoia de stimulare fizică și senzorială este mare, o zi în care caută autostimularile, alegem jocurile de mișcare în locul audițiilor muzicale.

Materiale online pentru educație muzicală generală:

Am selectat din online activități care împreietenesc orice copil cu muzica și ritmul, chiar dacă părinții nu au studii muzicale sau copilul nu a participat vreodată la ora de muzică. Exercițiile se vor adapta gradului de mobilitate și răspuns al fiecărui copil. 

  1. Chrome Music Lab Un laborator muzical online, interactiv, cu diverse jocuri pentru telefon sau tabletă, prin care copiii experimentează muzica într-un mod amuzant. 
  2. Materialele educaționale din platforma Educație muzicală- Proiectul MEMIS. Lecțiile din cadrul proiectului MEMIS (Mai Multă Educație Muzicala În Scoli) sunt concepute de patru profesori de muzică excepționali. Am selectat acele activități de folos și ușor de făcut copiilor cu CES grav afectați. Nu toate au la baza compozițiile lui Vivaldi dar ele sunt exerciții extrem de bune pentru a împrietenii copiii cu muzica și a-i ajuta să își internalizeze cunoștințele. Exercițiile îmbină mișcarea cu muzica, sunt îmbrăcate în formă ludică și atent gândite de profesor Ana- Maria Rusu

Published by Supereroi Printre Noi

Suntem o un grup de oameni care, într-un fel sau altul, avem ceva în comun: o persoană cu nevoi speciale. Am ales să spunem aici poveştile lor, poveştile supereroilor care trăiesc printre noi. Pentru că de la ei am învăţat cea mai importantă lecţie de viaţă: fiecare zi dusă la bun sfârşit este o victorie!

Leave a Reply