Rolul terapeutului ocupațional în viața persoanei cu dizabilități

Ce este un terapeut ocupațional?

 “Imaginează-ți un perete în fața ta, cât vezi cu ochii la stânga, cât vezi cu ochii la dreapta, cât vezi cu ochii de înalt. În acel zid este o ușă, dar ușa este încuiată. Pe partea cealaltă a ușii este ceea ce face ca inima ta să fie fericită – să te joci cu copii tăi, să coși, să îți plimbi cățelul, să ai grijă de tine fără să ai nevoie de ajutor…Ar putea fi orice face o zi rea să nu mai fie atât de rea. Aceasta este ocupația ta. Unii oameni s-au născut norocoși, au cheia și pot trece de ușă toată viața lor fără nicio problemă. Alți oameni nu sunt atât de norocoși. Ei ori au pierdut cheia, ori nu au avut-o niciodată, și aceasta este munca mea, să îi ajut să treacă de acea ușă. Dacă nu pot, facem o gaură în zid și construim o ușă nouă.” (Katie MARY)

Serviciile de terapie ocupațională

Terapia ocupațională utilizează în scop terapeutic activitățile de zi cu zi (ocupații) cu indivizi sau grupuri de persoane cu scopul de a spori sau de a permite participarea acestora în roluri, obiceiuri și rutine în casă, școală, la locul de muncă, comunitate.

Terapeuții ocupaționali își folosesc cunoștințele referitoare la relațiile dintre persoane, a implicării persoanelor în ocupații valoroase și într-un anumit context, în vederea proiectării unor intervenții bazate pe ocupație  pentru a facilita schimbări sau creșteri ale factorilor clientului (funcțiile corpului, structurile corpului, valorile, credințele și spiritualitatea) și abilităților (motorii, de proces și interacțiune socială) necesare pentru o participare de succes. Terapeuții ocupaționali sunt preocupați de rezultatul final al participării și, astfel, sprijină angajarea în ocupații prin adaptări și modificări ale mediului sau obiectelor din cadrul mediului atunci când este necesar.

Serviciile de terapie ocupațională sunt oferite pentru abilitarea, reabilitarea și promovarea sănătății și bunăstării pentru clienții cu nevoi legate de dizabilitate sau clienți fără dizabilități. Aceste servicii includ achiziționarea și păstrarea identității ocupaționale pentru aceia care au sau sunt expuși riscului de a dezvolta o boală, leziuni, tulburări,  deficiențe, dizabilitate, limitare a activității sau restricții în participare (AOTA, 2014).

Activitățile zilnice asupra cărora terapeutul ocupațional poate interveni.

Dar care sunt activitățile zilnice asupra cărora terapeutul ocupațional poate interveni, astfel încât un copil sau un adult să se implice cât mai mult și cât mai independent posibil în ocupații?

  • Activitățile de viață zilnice, precum baia/ dușul, mersul la toaletă, îmbrăcatul, autohrănirea, mestecatul/înghițirea, mobilitatea funcțională, grija pentru dispozitivele personale (ochelari, aparat dentar, lentile de contact, proteze/ orteze etc.), igiena și îngrijirea personală.
  • Activitățile instrumentale de viață zilnice, precum grija pentru un copil, grija pentru un adult, grija pentru un animal de companie, managementul comunicării, folosirea mijloacelor de transport în comun, condusul autovehiculului, managementul financiar, managementul sănătății, managementul casei, prepararea hranei, mersul la cumpărături, participarea la activități religioase), odihnă și somn, educație, muncă, joc, petrecerea timpului liber, participarea socială.

De ce nu am putea să ne desfășurăm ocupațiile care contează pentru noi în mod independent?

Pentru că bolile cu care ne putem naște sau pe care le putem dobândi pe parcursul vieții afectează gradul de independență în participarea în ocupațiile care ne plac, care ne fac mai buni, mai frumoși, mai împliniți.

Impactul negativ asupra performanței ocupaționale este diferit în funcție de patologie, client, mediul familial, cultural, social, vârstă, vise, roluri, valori, credințe, funcțiile corpului (mentale, senzoriale, neuromusculare, sistemelor respiratori, cardiovascular, imunologice   etc).

Cum poate interveni un terapeut ocupațional pentru îmbunătățirea performanței ocupaționale?

Iată câteva dintre serviciile de terapie ocupațională:

  • Programe de tratament personalizate pentru a îmbunătăți capacitatea cuiva de a efectua activitățile zilnice;
  • Evaluări cuprinzătoare la domiciliu/ la școală/ locul de muncă, cu recomandări de adaptare a mediului fizic;
  • Evaluări și intervenție asupra abilităților de performanță;
  • Recomandări privind echipamentele adaptive și instruirea în utilizare acestora;
  • Îndrumări pentru membrii familiei/ asistenții personali/ însoțitori.

În cazul copiilor, ocupațiile zilnice includ activități de viață zilnice, odihnă și somn, jocul, învățarea și socializarea. Terapeuții ocupaționali lucrează cu copiii și familiile lor pentru a-i ajuta să reușească în aceste activități pe tot parcursul zilei. De asemenea, terapeuții ocupaționali se pot implica în provocările de zi cu zi a majorități familiilor, de la crearea rutinelor de dimineață, a rutinelor de folosit toaleta, a rutinelor de somn, până la alegerea jucăriilor adecvate, alegerea/ utilizarea ghiozdanului sau utilizarea corectă a instrumentelor de scris.

Câteva exemple de intervenție: în cazul copiilor din spectru autist, cu tulburări de atenție, tulburărilor senzoriale terapeuții ocupaționali pot interveni prin sesiuni personalizate de integrare senzorială; pentru copiii cu paralizii cerebrale terapeuții ocupaționali pot interveni prin adaptări ale mediului sau prin recomandări de utilizare a echipamentelor adaptive pentru autohrănire; pentru copii cu sindrom Down un terapeut ocupațional poate crea un program de intervenție pentru tulburările funcțiilor orofaciale (masticația, vorbirea, respirația).

De ce ar trebui să apelăm la un terapeut ocupațional?

Pentru că fiecare om are dreptul la o existență plină de sens: dreptul de a locui într-un mediu sigur, care să îl sprijine, confortabil și asupra căruia să aibă oarecare control; să poată să ia decizii pentru sine; să fie productiv; să experimenteze bucuria, să fie iubit și să iubească. Pentru că fiecare om trebuie să fie înțeles în contextul familiei, prietenilor, comunității și apartenenței la un anumit grup. Pentru că fiecare om trebuie să își atingă potențialul maxim prin interacțiuni cu sens cu oameni sau lucruri.

Comentarii

comentarii

Published by Alexandra Albuț

Alexandra Albuț

Kinetoterapeut și studentă în ultimul an la Universitatea Vasile Alecsandri din Bacau, specializarea Terapie ocupațională. Alexandra are formări în multiple metode de intervenție terapeutică, precum Masgutova, Castillo Morales, Therasuit, integrare senzoriala, Cuevas Medek.

Leave a Reply

Read previous post:
ilustrație alb negru. trei copii alearga afară
Fratele meu are o boală rară

Ziua de 9 aprilie este marcată la nivel internațional ca fiind Ziua fraților, adică acea zi de peste an în...

Close